Certament, la LOMCE és
una nova llei amb un esperit ben revellit. Plasma de nou la moral
d'un modernitat blasfema que converteix l'Estat en la màxima eina de
control i de repressió de la llibertat. Mentrestant, la majoria dels
filòsofs adopten actituds inversemblants. Primer hi ha aquells per a
qui la filosofia és una mera eina metodològica i acadèmica i
després n'hi ha d'altres que sobreviuen aferrats fins a la més alta
absurditat al postmodernisme deconstructiu del Maig del 68.
Simplifiquem, però ja ens entenem, oi?
A l'Estat Espanyol el
control sobre el sistema educatiu ha estat brutal. La llibertat de
pensament perseguida. Les prevendes en les càtedres, el centralisme,
la imposició de la ideologia, el mercadeig amb l'educació, la
prevalença de la creença i del dogma religiós per sobre del saber
fonamentat... Fins avui.
La filosofia, encara que
qualsevol que hagi passat pel sistema educatiu tingui aquesta
percepció, no és ni un garbuix de discursos més o menys ben
travats ni un comentari reflexiu sobre la realitat, ni una
metodologia per a escriure i pensar correctament. És molt més i
molt més revolucionari. La filosofia és un saber fonamentat i
pràctic: la recerca constant de la millor manera de viure. Implica
estimar la vida i el món per a transformar-los. Reconciliar la vida
i la realitat pensant en el màxim grau de llibertat. No és un mer
anàlisis discursiu dels grans temes (l'ésser, la veritat, la
justícia, la bellesa...) com se'ns ha volgut fer creure en les
darreres centúries per a tenir-la ben apamada i silenciada dins el
Leviatan en què hem convertit el sistema educatiu europeu. El
sistema educatiu mercadeja amb la història de la filosofia fent-ne trossets ben
menudets i digeribles. La converteix en un saber ociós i en una
assignatura prescindible. Ho tenien clar els francesos l'any 1809 quan en
crear la «classe de
filosofia»,
segons conta el corresponent decret, volien fer que els alumnes
coneguessin les «principals
opinions dels filòsofs».
A l'Estat Espanyol, les
coses anaven pitjor. Vegin dos fragments del primer terç del segle
XIX sobre la filosofia, el primer, i sobre la llibertat de pensament,
el segon. El primer versa de la supeditació de la filosofia a la
religió: «Varias
han sido en todos tiempos las disputas entre los filosofos sobre el
criterio de la verdad en las materias filosóficas. Mas como en
materias de fe no se puede admitir duda alguna: ¿cual será el
verdadero criterio? Tres son las reglas infalibres: la sagrada
Escritura, las tradiciones de los Santos Padres y la Yglesia. /
Debiendo pues dar principio á la predicción de la sagrada Escritura
en la Yglesia Parroquial de la presente Villa el R. P. F. José Riera
predicador conventual del convento de PP Franciscanos de esta Villa,
manifiestará: que la sagrada Escritura es un verdadero criterio de
verdad en materias de la Sta. fe. A cuyo fin el dia 23 del presente
mes de octubre en dicha Parroquial pronunciará un breve discurso en
idioma latino a las diez horas de la mañana del espresado día. /
Para tan digno objeto espera de V. la asistencia.»
I el segon és el decret per eliminar tot el que s'havia escrit i
difós durant el Trienni liberal de 1820 a 1823: «Todos los libros que se hayan introducido de países estrangeros, o bien impreso en España desde 1º de enero de 1820, como también las láminas y pinturas obscenas y escandalosas, fruto de las más abominable prostitución, y que tanto han contribuido a la corrupción de las costumbres; con el objeto calificar aquellos, e inutilizar estos, he venido a dictaminar...» Tassca que es va fer des de l'estreta col·laboració entre l'Església i el Govern Central/ista.
Sense conèixer tots aquests atacs a la filosofia i a la llibertat no podem comprendre el rerefons de les mancances democràtiques i dels pensament intolerants i autoritaris d'avui.
Sense conèixer tots aquests atacs a la filosofia i a la llibertat no podem comprendre el rerefons de les mancances democràtiques i dels pensament intolerants i autoritaris d'avui.