dimarts, 2 de setembre del 2014

FESTA MAJOR DE TORREDEMBARRA

Anem tancant l'estiu i comencen les darreres grans festes majors de la Catalunya Nova. Amb la de Vilafranca tanquem l'agost i amb la de Torredembarara comencen les del mes de setembre (que arriben al moment àlgid amb Misericòrdia, de Reus, i Santa Tecla, de Tarragona i de Sitges). 
Aquells qui hem viscut moltes d'aquestes festes al llarg dels darreres trenta anys hem estat uns privilegiats perquè hem viscut una època intens ai plena de canvis. Només cal fer una ullada al quer ha passat a Vilanova i la Geltrú, Reus, Tarragona i Torredembarra. I exemple d'aquest procés ple de voluntats i de complicitats és el darrer quadern presentat a Torredembarra en motiu de la Festa Major de Santa Rosalia. El de les músiques de la festa. El seu contingut plasma bé aquests canvis. Recordem quan hi anàvem amb el Ball de Bastons de Llorenç del Penedès i els carrers estaven pràcticament buit de gent, mentre avui els trobem ben atapeïts, l'estrena de l'àliga i de la seva música davant l'Ajuntament Vell... I veiem la cocció lenta que requereixen la festa i la tradició per a ser fructíferes i per a tenir sabor propi, com és el cas. 
Recordo, també, que entre els primers llibres sobre folklore que vaig tenir i llegir hi ha el de Josep Bargalló i Rosalia Gras sobre la festa major de Torredembarra del segle XIX (de l'any 1988) i el del ball de Santa Rosalia de l'any 1983. I que a La Torre no han parat d'escriure i d'investigar. Tenien molta feina a fer, i l'han feta.
Era una festa que l'any 1900 ja durava tres dies, que és el cicle habitual de els festes de la zona. Vigília i dos dies. El nucli fort de les actuals festes (malgrat que han crescut, pel davant i per darrere). El dia 3 es feien repics de campanes, el quatre matinades amb la banda i cercavila d'anada ofici amb gegants, ball de Bastons, Nans i Castellers. La música a l'església havia de ser bona i es feia actuar a la Capella de Música de Tarragona que dirigia el compositor Josep Gols Veciana. Balls de festa a les dues Societats (Els Tranquils i la Juventud Torredembarrense, els dos dies) i coets, música, focs japonesos i concurs d'aviació completaven el programa.
En un lapse de trenta anys, que és el que ara també recordem (perquè fa trenta anys que toquem a les festes), les coses havien canviat. El dia 3 de l'any 1933, conjuntament amb el repic de campanes i els coets ja sortien els Nans, i a la tarda es feien les Completes amb música del compositor Carles Ferrari (que és l'autor dels goigs que encara es canten). Després, els imprescindibles “Xiquets de Valls” (del Vendrell) i també dos balls. Un, amb una orquestra del país (Els Nois d'Olesa). L'altre, com no podia ser d'altra manera, amb una orquestra de negres americans. És a dir, de jazz. I revistes i “Cock-tail”. Modernitat i tradició juntes en la festa. L'endemà matinades amb els grallers i cercavila amb dues colles castelleres (la de l'Escolà, de Valls; i els Mirons, del Vendrell), Ofici... El mateix esquema que se seguí l'any 1935; tot i que el dia 5 es va organitzar una cursa ciclista.
Heus ací l'esquema d'una festa viva i popular. Que canvia per seguir viva. En cicles vitals de generacions senceres, que són els cicles de trenta anys (i que són, també, els cicles de l'economia europea des del segle XVII). 
Cicles i cercles que no són lineals; però que generen el moviment que cal per a la vida de la festa (que sempre és complexe). L'any 1933, per exemple, encara hi actuava la Capella de Música de la Catedral de Tarragona (com l'any 1900), però les societats culturals de La Torre havien canviat profundament, com havia canviat la manera de divertir-se i de viure la festa. El protagonisme el trobem, per exemple, en entitats com La Veu del Poble (ben documentada en el darrere llibre de David Morlà i Jordi Sunyé).

dimarts, 20 de maig del 2014

100 ANYS DE MANCOMUNITAT

La Mancomunitat de Catalunya (1914 - 1925) va ser una fita de Catalunya en al demanda d'un país sobirà i modern. És tot un exemple del valor del catalanisme i de com davant la inoperància, la corrupció i la burocràcia de les Diputacions provincials de l'Estat Espanyol les quatre Diputacions catalanes van fer un pas endavant, amb pocs recursos però amb les idees ben clares.
Aquí teniu el programa en què en vam parlar amb el Manel Raventós (Codorniu), Raimon Solé (historiador) i jo mateix. Dins una sèrie de programes feta per les televisions locals.
 
 

dimarts, 11 de març del 2014

DE MÚSICA I EDUCACIÓ

A l'Estat Espanyol vivim en una situació en què hi reacció abans sense acció i contrareforma sense reforma. Hi ha una sacrosanta estupidesa que reprohibeix i redirigeix fins a l'extenuació. Les lleis contra la llibertat (política i de pensament) són una constant. I no cal anar fins a períodes gaire llunyans. Si estudiem l'època contemporània (des del segle XIX) veiem que just quan arreu floria el liberalisme o la democràcia a l'Estat Espanyol es mirava cap a un altre costat. Bon exemple d'això són les lleis que en l'àmbit de l'ensenyament s'han fet des de la malanomenada Transició política fins als nostres dies. En cada bugada s'hi ha perdut un llençol. El darrer disbarat la Llei Wert. Caminem de despropòsit en despropòsit i ara ja sabem que una de les peces que cau del teler és, definitivament, l'educació musical (i amb ella la filosofia). Cap de les dues mai no ha tingut gaire pes ni se les ha considerat, però ara queden decisivament anorreades. Just quan sabem de la importància de la música (i quan arreu rellegim aquells qui ens diuen que: “un país on no es comprèn l'art és un país d'esclaus i de robots”) encaminem la nostra societat cap a la misèria econòmica i intel·lectual (potser perquè algú confia, o ens vol fer confiar, en què hi ha una vida eterna meravellosa, que és la única que val la pena). Quan sabem de la importància de la música aquesta cau víctima de la deriva utilitarista que ha programat la dissolució de l'ensenyament, de la recerca científica, dels clàssics i dels béns culturals. Que imposa una societat abocada a generar milers d'imatges digitals (parcials i desmemoriades) que només permeten fer el turista per la vida. Que vol sabotejar la cultura i, amb ella, el futur de la humanitat.
Quan i com més coneixem la importància de la música més la mensypreem. Perquè mensypreem la saviesa i la llibertat. Perquè volem una societat plena de desconfiança, d'imbecilitat i de submissió.

Per a qui li interessi saber com argumentem aquestes coses li recomanem el nostre darrer article publicat a la revista Temps d'Educació de la Universitat de Barcelona: El valor educatiu de la música. Una reflexió antropològica. 

divendres, 28 de febrer del 2014

DE FILOSOFIA I EDUCACIÓ

Certament, la LOMCE és una nova llei amb un esperit ben revellit. Plasma de nou la moral d'un modernitat blasfema que converteix l'Estat en la màxima eina de control i de repressió de la llibertat. Mentrestant, la majoria dels filòsofs adopten actituds inversemblants. Primer hi ha aquells per a qui la filosofia és una mera eina metodològica i acadèmica i després n'hi ha d'altres que sobreviuen aferrats fins a la més alta absurditat al postmodernisme deconstructiu del Maig del 68. Simplifiquem, però ja ens entenem, oi?
A l'Estat Espanyol el control sobre el sistema educatiu ha estat brutal. La llibertat de pensament perseguida. Les prevendes en les càtedres, el centralisme, la imposició de la ideologia, el mercadeig amb l'educació, la prevalença de la creença i del dogma religiós per sobre del saber fonamentat... Fins avui.
La filosofia, encara que qualsevol que hagi passat pel sistema educatiu tingui aquesta percepció, no és ni un garbuix de discursos més o menys ben travats ni un comentari reflexiu sobre la realitat, ni una metodologia per a escriure i pensar correctament. És molt més i molt més revolucionari. La filosofia és un saber fonamentat i pràctic: la recerca constant de la millor manera de viure. Implica estimar la vida i el món per a transformar-los. Reconciliar la vida i la realitat pensant en el màxim grau de llibertat. No és un mer anàlisis discursiu dels grans temes (l'ésser, la veritat, la justícia, la bellesa...) com se'ns ha volgut fer creure en les darreres centúries per a tenir-la ben apamada i silenciada dins el Leviatan en què hem convertit el sistema educatiu europeu. El sistema educatiu mercadeja amb la història de la filosofia fent-ne trossets ben menudets i digeribles. La converteix en un saber ociós i en una assignatura prescindible. Ho tenien clar els francesos l'any 1809 quan en crear la «classe de filosofia», segons conta el corresponent decret, volien fer que els alumnes coneguessin les «principals opinions dels filòsofs».
A l'Estat Espanyol, les coses anaven pitjor. Vegin dos fragments del primer terç del segle XIX sobre la filosofia, el primer, i sobre la llibertat de pensament, el segon. El primer versa de la supeditació de la filosofia a la religió: «Varias han sido en todos tiempos las disputas entre los filosofos sobre el criterio de la verdad en las materias filosóficas. Mas como en materias de fe no se puede admitir duda alguna: ¿cual será el verdadero criterio? Tres son las reglas infalibres: la sagrada Escritura, las tradiciones de los Santos Padres y la Yglesia. / Debiendo pues dar principio á la predicción de la sagrada Escritura en la Yglesia Parroquial de la presente Villa el R. P. F. José Riera predicador conventual del convento de PP Franciscanos de esta Villa, manifiestará: que la sagrada Escritura es un verdadero criterio de verdad en materias de la Sta. fe. A cuyo fin el dia 23 del presente mes de octubre en dicha Parroquial pronunciará un breve discurso en idioma latino a las diez horas de la mañana del espresado día. / Para tan digno objeto espera de V. la asistencia.» I el segon és el decret per eliminar tot el que s'havia escrit i difós durant el Trienni liberal de 1820 a 1823: «Todos los libros que se hayan introducido de países estrangeros, o bien impreso en España desde 1º de enero de 1820, como también las láminas y pinturas obscenas y escandalosas, fruto de las más abominable prostitución, y que tanto han contribuido a la corrupción de las costumbres; con el objeto calificar aquellos, e inutilizar estos, he venido a dictaminar...» Tassca que es va fer des de l'estreta col·laboració entre l'Església i el Govern Central/ista.
Sense conèixer tots aquests atacs a la filosofia i a la llibertat no podem comprendre el rerefons de les mancances democràtiques i dels pensament intolerants i autoritaris d'avui.  

dimecres, 15 de gener del 2014

ESPRIU, EL VI I LA VINYA

Aquí teniu el darrer exemplar de la revista "L'Agrícol, Lletres al Passatge" (que va sortir el dia 28 de desembre amb el setmanari El 3 de vuit) que fem des del Centre Artístic del Penedès, l'Agrícol.
En ella hi trobareu reflectida l'activitat cultural més recent i bons articles sobre la normalització lingüística, Salvador Espriu i Vicent Andrés Estellés. Poc a poc, aquell Passatge Alcover, ben fosc a la dècada dels anys 50 del segle XX, es va omplint de paraules cada cop més fermes, més acolorides i compromeses.
Esperem que us agradi.
Entre altres, també hi ha el meu text sobre la vinya i el vi en l'obra d'Espriu.
L'Agrícol

diumenge, 1 de desembre del 2013

JOSEP SOLER I L'ÒPERA

Acaba de sortir publicat a la revista digital B!Ritmos el meu darrer article sobre l'edició de l'òpera Edip i Jocasta (1972) de Josep Soler Sardà (Vilafranca del Penedès, 1935).
En un mes en tindrem la versió en català al setmanari El 3 de vuit de Vilafranca.
L'edició en un doble CD d'aquesta important obra, que l'any 1986 es va estrenar al Gran Teatre del Liceu de Barcelona, ha anat a cura de Columna Música i l'enregistrament el va fer l'OBC al Palau de la Música Catalana amb la direcció d'Antoni Ros Marbà.
 

dilluns, 25 de novembre del 2013

EUGENI D'ORS RELLEGIT

Aquí teniu l'enllaç al meu darrer estudi/article sobre l'obra filosòfica d'Eugeni d'Ors publicada al Journal of Catalan Intellectual History (IEC, 2013): Eugeni d'Ors