Sens
cap mena de dubte Catalunya és un país de vins. I si el vi fou un element
primordial dels simpòsiums grecs i, per tant (tothom sap que per a Plató el vi
mena al diàleg i fa fluir les idees i els raonaments), de la filosofia, també
ho ha estat en la cultura catalana. El primer exemple el trobem en Ramon Llull;
qui recull la tradició simbòlica de la vinya com element de civilització en el
cristianisme.
En
diversos dels seus diàlegs Plató fa evidents aquests postulats que més endavant
recollirà un Llull que no s’allunya d’una visió platònica del món), qui també
recull la tradició cristiana de la vinya com a planta de civilització.
Aquesta
doble vessant del pensament de Llull queda ben clara quan l’any 1283 escriu una
de les seves obres més famoses: el Blanquerna. ÉS a dir: el “Llibre d’Evast,
Aloma i Blanquerna. Una obra optimista en què a través de la vida de Blanquerna
(el fill del matrimoni entre Evast i Aloma) explica (dramatitza) el seu
projecte utòpic d’una societat millor. Un llibre ple de simbolismes (començant
pels noms del seus protagonistes) i també en el mateix moment en què en una
frase molt explícita diu que la seva missió pedagògica i política Blanquerna
l’assumeix a la muntanya de Miramar: “Entre la vinya i el fenollar” quan “Amor
me pres”. És a dir, en el món entre la vinya que simbolitza la civilització i
la cultura a través del cultiu de la terra (que és ordre) i el fenollar que és
l’herbasser de fonolls que hi ha als marges de les vinyes (les aromes indòmites
de la realitat no cultivada). Per tant, el seu projecte és un projecte de
creació i d’ordre. Un projecte de creació del cosmos a través del logos i de
l’amor (de la paraula amorosa). Per què? Perquè: “la justícia procura pau i la
injustícia guerra. Les paraules humils anuncien pau i les superbes guerra” i
perquè: “Amor és aquella cosa qui los francs met en servitud e a los serfs dóna
llibertat.”
Plató,
Plutarc, Aristòtil, Albert el Gran... van cantar les virtuts del vi com a
vehicle de civilització. Per això, com escriu Azélina Jaboulet-Vercherre (Florilège
de Discours savants sur le Vin, 2012): “Conscients de la place du vin à la
croisée et des états, nos ancêtres savaient décrire sa dégustation, non
seulement comme un phénomène ordinaire de consommation, mais aussi comme une
pratique sociale se transformant en acte culturel touchant parfois au sublime,
parfois à la déliquescence.”
Això
si, la relació entre la filosofia i el vi no sempre és per a simbolitzar l’ordre sinó
també el trencament de l’ordre. Un cas el tenim en el filòsof Jean Dubuffet
(1901-1985) qui, a banda de ser un filòsof interessant, i un pintor
suposadament naïf i innocent, es dedicà al comerç del vi. Cada època fa sa
guerra.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.